Śpiew Gardłowy

Śpiew gardłowy to również inna nazwa śpiewu alikwotowego, lecz rozróżniam obie nazwy przypisując alikwotowemu śpiew gdzie skupiamy się na składowych (harmonicznych), które są nad podstawowym dźwiękiem, natomiast gardłowemu przypisuje niski rejestr, czyli posługiwanie się pierwszą podharmoniczną (są to niskie śpiewy tybetańskie, mongolskie, tuwińskie czy inuickie, tzw kargyraa).

Poprzez pracę rzekomych strun głosowych, które są nad strunami właściwymi powstaje nowy dźwiek, w którym wszystko w czuciu nadal śpiewa podstawowy ton, lecz w interakcji ze strunami rzekomymi ton podstawowy pojawia się aż oktawę niżej.

Jest też możliwość zejść niżej w podharmonicznych, co robi niemiecki śpiewak  Jan Heinke, schodząc nawet do 3 podharmonicznej.
Beatboxerzy ostatnio często używają techniki zwanej Vibration Bass, bazuje ona na zejściu do drugiej podharmonicznej, która jest dodatkową kwintę w dół, czyli śpiewają dźwięk 13 tonów niższy niż podstawowy (do którego jest ustawiony aparat mowy), oto przykłady:
– DMHOP: https://www.youtube.com/watch?v=qU16AbhDITQ
– Inertia: https://www.youtube.com/watch?v=xcPWiq1ZSDs

 

333

444